کارشناس اقتصادی گفت: از آنجا که طرح‌هایی همچون پرداخت وام ۴۸۰ و ۹۰۰ میلیونی به دلیل ناتوانی مردم در بازپرداخت آن‌ها با شکست مواجه شد، پس طرح فعلی هم نمی‌تواند در بازار مسکن تاثیر بسزایی داشته باشد، بلکه خود موجب سخت‌تر خانه‌دار شدن مردم خواهد شد.

خبرگزاری ایمنا

مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص افزایش وام مسکن در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: طرح جدید ارائه شده همچون طرح‌های قبلی گره‌ای از مشکلات مسکن را باز نخواهد کرد، با توجه به آنکه چندین سال است دچار سرکوب دستمزدها و درآمدها در اقتصاد ایران هستیم، به‌طور معمول وام‌های پرداختی متناسب با قیمت مسکن نیست و علاوه بر آنکه این وام‌ها توانایی خانه‌دار کردن مردم را ندارد، پرداخت آن نیز از عهده اشخاصی که فاقد مسکن هستند خارج است.

وی افزود: طرح جدید با عنوان وام اشتراکی یک طرح غیرمنطقی، غیرکارشناسی و غیرقابل اجرا است و همچون سایر وام‌های تصویبی پرداخت نشده موجب ایجاد بحران در بازار مسکن خواهد شد.

کارشناس مسکن گفت: بسیاری از وام‌های موجود امکان اجرا شدن را ندارند و در صورت اجرایی بودن نیز همراه با مشکلات بسیاری هستند، ارائه اینگونه وام‌ها در دیگر کشورها منسوخ شده است، حال طرح مطرح‌شده از سوی بانک‌ها نه‌تنها گره‌گشا نیست، بلکه خود مشکل‌ساز خواهد بود.

وام‌های مسکن در ایران از بدترین نوع وام‌ها در دنیا هستند

گودرزی عنوان کرد: وام‌های پرداختی در ایران به نسبت دیگر وام‌ها در دنیا از بدترین نوع وام‌ها به‌شمار می‌آیند، چرا که حتی در کشورهای که اقتصاد آزاد دارند و مبنای آن‌ها سود است شاهد آن هستیم که کم‌بهره‌ترین و طولانی‌ترین وام‌ها، وام‌های مسکن هستند، اما در ایران بسیاری از آن‌ها برای پرداخت نشدن تصویب می‌شوند که این خود موجب افزایش تورم، رانت در بازار مسکن، ناکارآمد بودن و در نهایت پرداخت نشدن آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله وام‌های ناموفق می‌توان به وام‌هایی همچون وام ۴۸۰ میلیون تومانی و وام ۹۰۰ میلیون تومانی که بازپرداخت ۳۵ میلیون تومانی دارد، اشاره کرد.

کارشناس مسکن افزود: بانک‌ها در زمان ارائه وام یا تأمین مالی یکی از چالش‌های عمده و بزرگ بازار مسکن به‌شمار می‌آیند، همان‌طور که میدانید با توجه به اینکه دولت و مجلس بانک‌ها را مکلف به پرداخت حداقل ۲۰ در صد از تسهیلات ملی مسکن کرده است، اما ترازنامه بسیاری از آن‌ها صفر و پرداخت نشده است.

گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم

طرح‌های جدید جایگزین طرح‌های شکست خورده قبلی

گودرزی گفت: امیدواریم دولت، سیاست درست و اصولی را در راستای حذف اعتبار مسکن از ترازنامه و رتبه‌بندی اعتباری بانک‌ها در پیش بگیرد، چرا که این مصوبه می‌تواند برای همیشه دست بانک‌ها را از بازار مسکن کوتاه کند و تا هنگامی که بانک‌ها سود ۸۱ درصدی از بازار مسکن دارند، به‌طور قطع وام‌های ۲۳ درصدی را پرداخت نخواهند کرد که می‌توان گفت چالش اصلی جذابیت کاذب و ویرانگری وام است که بر تورم مسکن نهفته است.

وی افزود: طرح‌های جدید با توجه به شکست طرح‌های قبلی مانند وام مسکن ۹۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳۵ میلیون تومان که مردم قادر به پرداخت آن نبودند، جایگزین شود با این تفاوت که این طرح‌ها به صورت اشتراکی بین دو تا چهار نفر با عنوان برداشته شدن دیوارها مطرح شده‌اند و به‌طور معمول بازپرداخت آن‌ها ۱۲ سال است، اما این طرح‌ها نت‌ها نمی‌توانند گره‌ای از مشکلات مسکن را باز کنند، بلکه خود با ناکارآمدی گره‌ای دیگر بر آن خواهد بود.

کارشناس مسکن در خصوص طرح پیشنهادی خاطرنشان کرد: اینگونه طرح‌ها مشکلی از بازار مسکن حل نخواهند کرد و به‌جای آن‌ها باید طرح‌هایی همچون واگذاری زمین به صورت رایگان که دولت انجام می‌دهد جایگزین کنیم و امیدواریم اینگونه طرح‌ها نتیجه بخش باشند، چراکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت مسکن ناشی از قیمت زمین است.

گودرزی در پایان گفت: از آنجا که ما جزو وسیع‌ترین و سرشارترین کشورها از لحاظ زمین هستیم می‌توانیم تنها با یک درصد از زمین‌های کشور و اختصاص ۱۹۶ متر زمین به هر ایرانی مشکل کمبود مسکن را برطرف کنیم، چراکه این چنین راه‌حل‌هایی کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به طرح‌های بانکی خواهند داشت.